sínautóbusz Budapesten

1941 – 1948

 

 

Bármennyire is hangzik hihetetlenül, bizony létezett budapesti utasforgalomban, az úgynevezett sínautóbusz. Ezeknek az autóbuszoknak a vaskerekűvé átalakításának az ötletét a II. világháború körülményei szülték.

 

Az 1941 után jelentkező gumiabroncs hiány, valamint az 1940-41-es magyar országrész-visszacsatolásokkal járó bevonulások alkalmával az autóbuszközlekedést többször kellett szüneteltetni egy-egy időszakra több vonalon, mert a honvédség lefoglalta a buszokat.

 

1941 őszétől az autóbuszok már jelentős járatritkításokkal közlekedtek csak. A gumiabroncs hiány kikerülésére 1942-ben 29 buszt alakítottak át sínautóbusszá, majd 1943-ban további 12 buszt. Az átalakításra csak a legrövidebb buszok voltak alkalmasak. Az 1941. november 9-én bevezetett jobboldali közlekedésnek megfelelően építették át a korábban elkészült kocsik szekrényét is. Ráadásul a villamosok a nagyobb ívekbe magától beálló tengelyekkel voltak ellátva. Ezért a sínautóbuszok közlekedése csak útvonalkorlátozásokkal volt lehetséges. Az átépítések ideiglenes jellegét mutatja az is, hogy a járművekben benthagyták a kormánykereket és a kormányszerkezetet is.

 

Sínautóbusz (1942)

fotó: retronom.hu

 

A járművek a belvárosi 10-es, a zuglói 27-es és a kőbányai 37-es vonalon közlekedtek, ezeken a vonalakon is külön engedéllyel üzemeltek.

 

Filmhirado.hu

 

A gumihiány miatt leállított fővárosi autóbuszok egy részét átalakítják sínautóbuszokká,

hogy a közúti járművek számát ezáltal is szaporítsák.

Az autóbusz kerekeit acélkerekekkel cserélik ki.

A sínen járó autóbusz már első útján igen népszerűvé vált. 

 

A háború után a BSzKRt 1945 július-augusztusban hat üzemképes sínautóbuszát három ikerjárművé alakította, és a fővasúti vonalakon történő közlekedtetés érdekében széles talpú kerékpárral szereltette fel. 1945. augusztusától egy ikerpár a HRV Dunaharaszti-Dunahíd - Ráckeve közötti vonalán lépett szolgálatba. Az iker-sínautóbusz segített a sziget belső forgalmának lebonyolításában a Kis-Duna híd újjáépítéséig.

 

1944-ben néhány járművet visszaépítették busszá, néhányat szétszerelték alkatrésznek, majd 1945-ben néhányból teherautó lett. 1946-48 között újabb buszok lettek visszaépítve gumikerekesre.

 

A sínautóbuszok részletesebb járműállományairól

és több fotófelvételiről a villamosok.hu oldalon olvashatóak!

 

 

2011. december 31.

 

Powered by © 2009 gjorg

vissza a címoldalra





 
E-mail:
Jelszó:
 Regisztráció
Elfelejtett jelszó
 
 
 


vonalhalozat.lapunk.hu címoldaláraLap tetejéreOldaltérképHirdess oldalainkon!
ingyen honlap
Powered by lapunk.hu - Legyen neked is egy ilyen oldalad ingyen!